Storytelling to metoda, w której odbiorca otrzymuje wiedzę, pomysły i inne informacje poprzez specjalnie skonstruowane lub prawdziwe historie. Opowieść jako forma wypowiedzi ma na celu przekazanie informacji w przystępny sposób, tak aby były łatwo przyswajalne i utrwaliły się w pamięci.
Storytelling jest obecnie popularną metodą w różnych branżach i dyscyplinach. Artyści, dziennikarze, pedagodzy, psychoterapeuci, ale także branża marketingowa i reklamowa wykorzystują tę metodę i przekazują swoje komunikaty i informacje za pomocą opowieści.
Storytelling – zastosowanie
Storytelling jest często używany do zarządzania wiedzą oraz szkolenia pracowników w organizacjach lub firmach. W ten sposób przekazuje się pracownikom dane, wartości lub wiedzę o firmie i określa cele w ukierunkowany sposób.
Opowiadanie historii może być wykorzystywane w procesie edukacji zarówno dzieci, jak i dorosłych, a także w dziennikarstwie do przekazywania informacji w uproszczonej formie.
W psychoterapii historie służą do szkicowania problemów i konstruowania rozwiązań.
Reklama, PR i marketing wykorzystują chwytliwość i wpływ opowieści na emocje oraz formy narracji do kształtowania przekazu w umysłach odbiorców.
Jaki cel ma storytelling?
Optymalne przekazywanie informacji, wiadomości, wiedzy i danych oraz zakotwiczenie ich w pamięci odbiorców jest koniecznym, ale bardzo trudnym procesem w wielu branżach i obszarach. Informacje nie tylko stały się bardziej złożone, ale także ilość i zakres dostępnej i stosownej wiedzy, procesów i danych z czasem wzrosła. Jednocześnie możliwości przyswajania odbiorców są nadal ograniczone.
Opowiadanie historii to metoda, która stara się uprościć przekaz, tak aby był przejrzysty. W ten sposób można nie tylko wzbudzić zainteresowanie odbiorcy, ale także łatwo zakotwiczyć w jego pamięci pożądane informacje. Podstawowym celem storytellingu jest zatem uproszczenie informacji, przygotowanie ich w atrakcyjny sposób i uczynienie ich poznawczo łatwiej dostępnymi dla odbiorcy.
Jak działa opowiadanie historii?
To, co należy do metody storytellingu i jak działa, nie jest dokładnie określone.
Jednak metoda jest używana prawie w każdej firmie, czasem nieświadomie i jest częścią codziennej komunikacji. Mogą to być zarówno plotki przy kawie, jak i oficjalna historia powstania firmy.
Chociaż istnieje wiele definicji, każda historia ma pewne cechy, które sprawiają, że jest inna od pozostałych. Zazwyczaj w każdej historii można znaleźć następujące elementy:
– jednego lub kilku bohaterów,
– wydarzenie lub problem,
– rozwiązanie problemu lub niepowodzenie.
Dobrze opowiedziana historia sprawia, że odbiorca słucha i radzi sobie z tematem. Dotyczy to zarówno przekazywania wiedzy, jak i reklamy produktu. Dobra historia może, dzięki udanemu wprowadzeniu, które jest jak najbardziej specyficzne dla grupy docelowej, przyciągnąć uwagę odbiorcy i skłonić go do słuchania, udziału, klikania itp.
Storytelling marketing pobudza odbiorcę emocjonalnie. Nie tylko pozytywne emocje, takie jak radość, bezpieczeństwo czy zaufanie, mogą poruszyć słuchacza, ale także negatywne, takie jak strach i przerażenie, pozwalają mocniej zakotwiczyć temat lub produkt w pamięci.
W reklamie ważne może być również to, że konsument przenosi emocje również na produkt, a nawet na całą gamę produktów. Niektóre marki starają się skłonić swoich klientów do identyfikowania się z ich filozofią i odpowiedniego projektowania ich historii.