Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany przepisami prawa, aby dokumentować sprzedaż swoich towarów i usług. Inaczej musi liczyć się z bardzo poważnymi konsekwencjami. Urząd Skarbowy z pewnością zrobi wszystko, aby podatek od sprzedaży został zapłacony z odsetkami.
Rachunek czy faktura?
Przepisy prawa wskazują, jakie dokumenty trzeba wydać klientowi przy sprzedaży. Inaczej wygląda to w sytuacji, jeżeli towar jest sprzedawany na firmę, czyli podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą, a inaczej wygląda to wtedy, jeśli kupującym jest po prostu osoba fizyczna.
Przeciętny człowiek, dokonując zakupów w sklepie internetowym albo stacjonarnym, ma wybór pomiędzy otrzymaniem paragonu fiskalnego a faktury. Zazwyczaj trzeba zaznaczyć odpowiednią opcję przy finalizacji transakcji. Czasami jednak firmy odmawiają wystawienia faktury, jeśli kupującym jest osoba fizyczna. Przepisy dotyczące dokumentowania sprzedaży i wystawienia odpowiednich dokumentów są dość skomplikowane. Tak samo skomplikowany jest system podatkowy w Polsce.
Faktury dla osób fizycznych
Faktura na osobę fizyczną to dziś często pojawiające się życzenie kupujących. Oczywiście osoba fizyczna, która nie prowadzi własnej działalności gospodarczej, nie może wpisać sobie takiej faktury w koszty i odliczyć od podatku. Są jednak inne motywy, dla których osoba fizyczna prosi o fakturę. Być może na przykład pracodawca na podstawie faktury zwróci część pieniędzy za usługi edukacyjne albo książki z danej branży. Jeśli mowa o przykładach związanych z pracodawcą, to wiele firmy refunduje okulary do pracy przy komputerze. Aby otrzymać refundację, pracownik musi przedstawić dowód zakupu w postaci faktury. Rachunek czy też paragon fiskalny nie będą wystarczające. Dlatego wielu przedsiębiorców bez problemu wystawia faktury osobom fizycznym.
Warto pamiętać o tym, że w sklepie każda sprzedaż musi zostać zaewidencjonowana na kasie fiskalnej. Nie można sprzedać niczego, mówiąc kolokwialnie, pod ladą. Grozi to bardzo poważnymi konsekwencjami ze strony urzędu skarbowego. Niektórzy sprzedawcy ciągle ignorują obowiązujące przepisy i na przykład nie wydają klientowi paragonu po zakończeniu sprzedaży. Jest to bardzo poważne nadużycie. W razie kontroli ze strony odpowiednich instytucji grożą za to surowe kary. Osoba, która szkoli nowych sprzedawców, powinna zwrócić na to szczególną uwagę. Postępowanie zgodnie z obowiązującym prawem jest równie ważne, jak uprzejmość w stosunku do klienta. Dopiero wtedy można mówić o pełnym sukcesie.