Tutaj jesteś

Jak założyć mały lokal gastronomiczny?

26 września 2024 Biznes Jak założyć mały lokal gastronomiczny


Własna mała knajpka to marzenie wielu osób. Być może większość nawet kiedyś choć przez chwilę widziała siebie jako właściciela restauracja. Jeśli należysz do osób, które chcą przekuć swoje plany w realne działanie, poniżej pokazujemy, jak założyć mały lokal gastronomiczny?

Planowanie działalności + badanie rynku

Zanim otworzysz własny przytulny lokal gastronomiczny, najpierw musisz dokładnie wykonać pogłębioną ocenę Twojego pomysłu. Ocenić też działalność konkurencji na rynku, na którym działasz. 

Warto stworzyć sobie listę, która ułatwi Ci załatwianie wszystkich spraw związanych ze startem biznesu gastronomicznego. 

  1. Wybór formy działalności (JDG, spółka itd.) i załatwianie spraw księgowych;

  2. Marketing i branding (nazwa Twojej firmy, 

  3. Kontakt z dostawcami i partnerami (dostawcy żywności, producent opakowań dla gastronomii, firma kurierska);

  4. Wstępne opracowanie karty dań;

  5. Przygotowanie kosztorysu inwestycji (najlepiej, aby planowanie zawrzeć w postaci biznesplanu);

  6. Wybór lokalu i wykonanie ewentualnych prac remontowych;

Mimo że ta lista wygląda, jakby dotyczyła osoby, która już aktywnie chce od samego początku zacząć działać, to w rzeczywistości każdy na samym początku powinien pracować z takimi punktami. One pozwalają zapanować nad ewentualnym późniejszym chaosem organizacyjnym. 

Rejestracja firmy i załatwianie pozwoleń

Gdy wybierzesz już formę, w jakiej chcesz działać, musisz wejść na stronę Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej i tam wypełnić wniosek o rejestrację nowej firmy. 

Możesz też osobiście to zrobić w urzędzie miasta. A jeśli nie masz do tego głowy, na pewno Twoja księgowa wykona za Ciebie tę pracę. 

Aby Ci ułatwić sprawę, poniżej prezentujemy kody PKD, które musisz podać w swoim wniosku:

  1. 56,10.A — Restauracja i inne stałe placówki gastronomiczne. 

  2. Jeśli chcesz świadczyć jedzenie na wynos, wtedy dobrym posunięciem jest wpisanie kodu PKD: 56,21,Z. Pozwoli Ci on dostarczać żywność do domów klientów. 

Zanim będziesz mógł przyjmować gości w swoim lokalu, musisz jeszcze załatwić sprawy z sanepidem. Twój lokal musi spełnić kilka wymogów. Zalicza się do nich następujące:

  • odnoszące się do higieny żywności;

  • wyposażenia lokalu;

  • pracowników (musisz dopilnować, aby każdy pracownik miał ważną książeczkę sanepidowską);

Zaopatrzenie lokalu (sprzęty, sztućce, wystrój)

Gdy już załatwisz sprawy z urzędami i sanepidem, możesz zacząć się skupiać na bardziej fascynujących sprawach — mowa oczywiście o przygotowaniu lokalu do otwarcia. Jeśli masz już w głowie styl, w jakim będzie utrzymany Twój lokal, czas zorganizować jego przestrzeń.

Pamiętaj, że wystrój wnętrza możesz załatwić tanim kosztem, sięgając po używane przedmioty. Podobnie rzecz ma się z naczyniami, sztućcami i innymi akcesoriami kuchennymi. 

W międzyczasie sprawy związane z alkoholem

Jeśli będziesz chciał sprzedawać alkohol w swoim lokalu. Pamiętaj, że tu też musisz sprawę załatwić w urzędzie. Niestety koncesja nie należy do najtańszych — zastanów się, czy Twój lokal ma szanse działać bez sprzedaży alkoholu. Zawsze możesz z czasem włączyć napoje wyskokowe do swojej oferty. 

Etap zatwierdzania lokalu

Wyobraźmy sobie, że etap planowania wnętrza, remontów i wykończeń masz już za sobą. Widzisz już oczyma wyobraźni, jak uśmiechnięci klienci wchodzą i wychodzą do Twojej restauracji. Nim ten obraz stanie się rzeczywistością, najpierw musi przejść etap zatwierdzania lokalu. 

Sanepid przyjdzie z wizytą do Twojego lokalu i jego pracownicy stwierdzą, czy lokal spełnia wszystkie wymogi, aby był dopuszczony do świadczenia usług gastronomicznych.

Czas na promocję i marketing

Zakładamy, że nie musimy omawiać kwestii związanych z opracowywaniem karty dań. Skoro chcesz zakładać lokal, na pewno wiesz, co serwować swoim klientom. To, o czym chcemy powiedzieć, to kwestie marketingowe — jeśli nie wypromujesz swojej działalności, to klienci najpewniej do niej nie przyjdą. 

Warto więc zadbać o odpowiednią widoczność lokalu w mediach społecznościowych, w wizytówce Google, ale też tradycyjnych kanałach komunikacji. 

Dobrym pomysłem może być też zaproszenie jakiegoś influencera do swojego lokalu. Nie musi to być najpopularniejsza postać ze świata gastronomii. Ważne, aby znały go osoby przebywające w Twojej okolicy — jeśli Twoje dania przypadną mu do gustu, może się okazać, że ta wizyta stworzy Ci idealne warunki do startu na lokalnej mapie gastronomicznej. 

Jeśli zechcesz sprzedawać jedzenie na wynos, może Ci się przydać system do zarządzania zamówieniami przez internet. Jest wiele firm, które oferują tego typu oprogramowanie na zasadach abonamentu. 

Podsumowujemy zakładanie lokalu

Mamy nadzieję, że powyższe informacje przesadnie Cię nie zniechęciły do zakładania swojego lokalu gastronomicznego. Z drugiej strony biznes gastronomiczny to jeden z bardziej wymagających pomysłów. Warto też porozmawiać z kimś bardziej doświadczonym, kto trochę Ci przybliży tajniki tej branży. 

Artykuł sponsorowany

Redakcja mymeetingrooms.pl

Nasi redaktorzy to zespół doświadczonych i zaangażowanych specjalistów, którzy z pasją tworzą treści na temat biznesu, finansów, marketingu, e-commerce i zakupów. Naszym celem jest dostarczanie wartościowych, rzetelnych i inspirujących artykułów, które pomagają naszym czytelnikom w rozwijaniu swoich przedsięwzięć i podejmowaniu świadomych decyzji. Każdy z naszych redaktorów posiada szeroką wiedzę i bogate doświadczenie w swoich dziedzinach, co pozwala nam oferować wysokiej jakości porady i informacje. Regularnie uczestniczymy w szkoleniach, konferencjach i śledzimy najnowsze trendy, aby być na bieżąco z innowacjami i zmianami w świecie biznesu i marketingu. Dzięki temu możemy zapewnić naszym czytelnikom dostęp do aktualnych i użytecznych treści.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?